Kunst en cultuur op de Ark

Het ontdekken en ontwikkelen van talent
Onze school is een school met een open karakter. Het is onze ambitie om een doorgaande lijn aan te brengen in de culturele- en kunstactiviteiten die wij aanbieden. Daarbij is het van belang dat de activiteiten aansluiten op ons onderwijs. Zo ontstaat een rijke leeromgeving. De school wordt een oefenruimte, ervaringsplek en leerplek waar kunst en cultuur een deel van de maatschappij naar binnen brengen.

Kunst en cultuur leveren een belangrijke bijdrage aan een schoolklimaat waar ruimte is voor creatief denken. Door het stimuleren van eigen talenten geven wij leerlingen de ruimte deze te ontdekken en te leren waarderen. Dit doen wij samen met enthousiaste ouders en professionals. De kracht van de Ark is dat we een draagvlak voor kunst en cultuur vinden bij zowel directie, leerkrachten, leerlingen, ouders als organisaties en ondernemers in de wijk.

Daarnaast leent ons nieuwe schoolgebouw zich uitermate voor het geven van voorstellingen en twee ateliers bieden voldoende oefenruimte. De Interne Cultuur Coördinatoren op de Ark zorgen ervoor dat kunst en cultuur een vaste plek krijgen binnen het schoolprogramma, zoals dit wordt aangeboden op de Ark. De ouders zijn vertegenwoordigd in het Ark Cultuurfonds, dat actief meedenkt en organiseert.

In onze brede school staat het vergroten van ontwikkelingskansen van kinderen centraal. Via cultuureducatie komen kinderen in aanraking met kunst en cultuur. Cultuureducatie wordt daarnaast gebruikt voor persoonlijke expressie en het ontdekken en ontwikkelen van talenten, deels geïmplementeerd in de wekelijkse lessen van een vakleerkracht handvaardigheid.

Doen en ervaren

Ons doel is om de leerlingen in hun schoolleven vele kanten en facetten van kunst en cultuur te laten ervaren als beleving op zich, zodat leerlingen zich breed kunnen oriënteren op wat er zich nog meer in de wereld afspeelt en waarbij ze zich kunnen laten inspireren. We willen graag dat elk kind tijdens de schoolcarrière op de Ark twee tot driemaal een concert, theatervoorstelling, film, dansvoorstelling, audiovisuele voorstelling of erfgoed activiteit ervaart.

Deze activiteiten helpen ons het leren meer betekenisvol te maken. Het helpt de kinderen zich thuis te laten voelen in de maatschappij. Woorden als respect, schoonheid, creativiteit, meedenken, behoud van waardevol cultuur en erfgoed, jezelf ontdekken en uitleven en samen beleven komen hierbij naar voren. Ook streven we ernaar dat de leerlingen kennis hebben genomen van grote kunstenaars en creatieve technieken.

Zo leren kinderen hun eigen horizon te verbreden, respect te krijgen voor uitingsvormen en creativiteit op allerlei gebied en ook hoe ze kunst en cultuur kunnen gebruiken om zichzelf te ontwikkelen en zich te uiten. Dit vormt een deel van de basis voor de verdere loopbaan.

De Ark heeft een beleidsplan Kunst en Cultuur. De realisatie hiervan vindt momenteel plaats door de input van twee gecertificeerde Interne Cultuur Coördinatoren.


Onze vakleerkracht handvaardigheid aan het woord
Vanaf groep 3 krijgen alle kinderen om de week les van een vakleerkracht handvaardigheid in het atelier. In het handvaardigheid lokaal is het bijna altijd een gezellige sfeer. Het is goed om te zien hoe kinderen genieten van kliederen met gips, verf, piepschuim. Hoe ze lekker in een emmer “smurfensnot’ wroeten of met ‘een echte grote mensenzaag’ zagen. En dan mogen ze ook nog gewoon hun handen afvegen aan hun schilderblouse!
Maar het meeste geniet ik als ze zich verwonderen, zichzelf overtreffen en genieten van de prachtige dingen die ze zelf maken.

Het uitgangspunt wat betreft de leerlijn 'handvaardigheid' is de omgang ‘beeldend onderwijs basis' vanuit o.a. de digitale methode “Laat maar zien”. De leerlijn gaat uit van gebruik van verschillende materialen (zoals hout, gips,textiel, klei en kosteloos materiaal) en technieken tijdens de gehele basisschooltijd. Ook worden er wat “stoerdere” technieken aangeleerd zoals bv. solderen.

In de lessen gaat het vooral om de ontwikkeling, het proces en niet hoofdzakelijk om het eindresultaat. We vinden het belangrijk dat kinderen zelfvertrouwen krijgen, leren kijken en leren hun eigen ideeën te ontwikkelen en dat hun mening anders kan zijn dan die van anderen. Zelf zeggen we dat ze “vooral hun fantasie mogen gebruiken”.

Trots!
Regelmatig hoor ik ‘TADAA' roepen in de klas als een kind trots is op zijn zelfgemaakte kunstwerk. Of zie ik een kind lachen om de gekke gezichtsuitdrukking van zijn zelf gemaakte poppetje. Of verbaast een kind zich over de nieuwe kleuren die hij heeft gemengd.

De eerste weken hebben de kinderen van de groepen 4 t/m 7 gewerkt met klei. Hoe kun je klei nog meer bewerken dan alleen met je handen? Welke technieken en gereedschappen kun je gebruiken? Ook hebben de kinderen geleerd om trots te zijn op hun zelfgemaakte kunstwerk. Om trots te zijn op hun doorzettingsvermogen, hun vindingrijkheid, hun fantasie of hun goede samenwerking. En ondertussen…ben ik trots op de kinderen!

Ieder kind is uniek
Een paar jaar geleden heb ik in het kader van mijn opleiding tot Cultuurcoördinator een filmpje gemaakt. Dit filmpje geeft duidelijk mijn visie op kunsteducatie en creativiteit binnen het basisonderwijs weer.

Nicole Hillmann